Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Austrálie - kolegou blogerem ´znetvořena´

Na záchranu cti mé milované Austrálie. Reakce na články kolegy blogera, z kterých člověk může o zemi Jižního kříže nabýt naprosto zkresleného dojmu. ´Můj milý deníčku - V Cairns prší, na pláži (ne)chcípnul pes, po městě pobíhají tlouštíci a všechno je nějak dražší než jsem si myslel.´ J.K.

V Cairns je tropické klima. Ať už se tam člověk objeví v ´mokrém´ či ´suchém´ období, je nad slunce jasné, že zmokne. I v suchém období se čas od času otevře nebe, spadne na vás doslova kýbl vody, za pět minut je po všem, nad vámi modrá obloha a za dalších pět minut byste neřekli, že před chvílí pršelo. Do Cairns se rozhodně nejezdí za architekturou. Jestli čekáte nějaké kulturní vyžití s přehršlí kulturních památek, tak jeďte někde po Evropě. Ale ani tak Cairns nedostatkem návštěvníků rozhodně netrpí. Je to totiž odrazový můstek pro ty, kteří chtějí pozdravit nějakého toho krokouše - v deštném pralese na sever od Cairns, nebo se pošmajchlovat s nějakou tou pruhovanou rybkou v zákoutí pestrobarevných ´chlupatých´ korálů.

Cairns je skutečně taková malá Horní Dolní Lhota, ale i tak je to místo pro středoevropana zajímavé. Tropická vegetace na každém kroku, ulice místo javorů či lip, lemované zářivě kvetoucími stromy a u promenády takzvaná Lagoon. Přišla rozhodně vhod, protože jsme do Cairns přiletěly dva dny po cyklónu jménem Larry s centrem v Innisfail (necelých sto kilometrů jižně od Cairns) a oceán měl barvu bílého kafe. Lagoon tak byla jediné místo, kde jsme se mohly vyráchat.

Přiletěly jsme z Alice Springs. Kdybychom letěly o dva dny dříve, tak bychom měly smůlu. Letiště v Cairns nepřijímalo žádné lety. Náš let přistál už více méně bez zpoždění. Přivítalo nás olověné nebe, stoprocentní vlhkost a zpráva, že se nad oceánem formuje slabší brácha Larryho (stupeň 5), který má v současnosti označení stupně tři. Čeká se, jak se rozhodne. Jestli zesílí a vydá se k pobřeží nebo to vzdá a v tichosti se rozplyne. Naštěstí se vybouřil nad oceánem a náš pobyt nenarušil.

Z Cairns jsme podnikly dva výlety - do Daintree národního parku se zastávkou v Port Douglas a Cape Tribulation.

Loďkou jsme projížděli deštným pralesem a průvodce nám tu krásu obohacoval šťavnatým vyprávěním.

Zastavili jsem u stromu. Prý ať si vyfotíme ty zelené žáby. ´Jaké žáby?´, dožadovala jsem se. ´Já žádné nevidím!´ No jo, když ony ty potvůrky měly úplně stejnou barvu jako to okolní listí. Trvalo mi asi deset minut, než jsem je našla.

´A támhle máte krokodýla!´ Průvodce ukazuje na nějaké klestí u břehu. ´Vidíte, jak je to chroští uspořádáno? Typické krokodýlí hnízdo.´ Hnízdo, krokodýl? Ach jo, nic nevidím. ´Podle délky bych hádal tak dva týdny starý.´

A takhle vypadá, když vyroste. Toho už jen tak nepřehlédnete!

Po obědě v podobě švédského stolu, který byl v ceně výletu, jsme ještě poseděli u dortíku s (Daintree) čajem, pěstovaným a produkovaným rodinnou společností v nedalekém Daintree. Nabité kalorie jsme pak spálili při procházce v deštném pralese

- opět zmokli - a snažili se nenaštvat nelétavého ptáka Cassowary, který je za normálních okolností plachý, ale vyrušíte-li ho, tak může být pěkně nebezpečný. Hnáty má teda pěkný. Kdyby mě nakopl, tak bych asi měla dost. Pro malé dítě či psa prý může být takové kopnutí osudné.

Dalším výletem byl Great Barrier Reef. Zarytě jsem vždycky tvrdila, že mě podmořský život nebere. Založeno na zkušenosti pasivního televizního diváka. Ale když už člověk v tý vodě je, tak to je hned jiná. Na krásné lodi jsme byli odvezeni někam ´doprostřed´ Pacifiku. V životě jsem předtím nešnorchlovla, takže po naší první zastávce jsem byla napůl utopená - soustavně jsem vydechovala nosem, takže mi voda nalezla do brýlí a následně do nosu, oči jsem měla rudé, spálené od soli. Kamarádka, která šnorchlovala jako malá někde na rybníku, se po několika minutách vrátila zpruzelá, že už vyfotila co se dalo a že jí došel film. Oči jí zářily nadšením a co prý jsem viděla já. Já neviděla nic, neb jsem se furt placatila u lodi a snažila se dýchat jenom pusou a soustředit se na to, abych se někam pohla. Bezvýsledně. No a pak přišel můj rytíř v nablýskaném brnění, můj zachránce. No, rytíř v šortkách a záchranným kruhem. ´Vidím, že ti to nějak nejde. Chyť se kruhu a jedem!! Od toho jsme, my instruktoři, tady, ne?´Takže i já, naprostý šnorchlovací zoufalec nakonec viděla ty krásné pruhované, puntíkaté a flekaté ryby, zářivě růžové, fialové či krémové korály a i nějakou tu rybu přemluvila, aby zapózovala u nějakého pěkného korálu. Žraloka jsme naštěstí nepotkali. Vedle lodi byly spuštěny dva čluny, které hlídkovaly, jestli ´něco´ nejede. Byli jsme instruováni, že kdyby se objevil žralok, máme nehnutě ležet na vodě a počkat, až odplave. Byla bych tak paralyzovaná hrůzou, že nehýbat se, by mi nečinilo určitě žádný problém. A jestli prý nám tu ruku nebo nohu přece jen ukousne, tak to není žádná tragédie, protože ji s největší pravděpodobností nespořádá, takže se končetina vyloví, dá se k ledu a oni nám ji potom v nemocnici přišijou. Všichni jsme se tomu tenkrát jen nervózně zasmáli a doufali, že žádného zubatce neuvidíme.

Při druhé zastávce mi to už šlo líp a na té třetí zase hůř, neb jsem byla nacpaná delikatesním ´Aussie barbeque´, vyhlášenou australsou grilovačkou včetně ´medium well done´ klokaního steaku.

Mezi oběma výlety jsem si daly denní pauzu. A světe div se, ani chvíli jsme se nenudily. Zašly jsme na trh, kde jsme nakoupily hromadu cizokrajného ovoce. Polovinu dostaly zadarmo, protože buď byli stánkaři tak unešení, že jsme ještě nikdy nejedly ´pudinkové jablko (custard apple) nebo už balili. ´Dvě, tři? A pro kamarádku taky? To je dobrý, dneska jsou tak akorát, ale zítra bysme to už vyhodili.´ Pak jsme se plácly k vodě, relaxovaly a těšily se, co nám přinese zítřek.

(Passion fruit, prickle pear - opuncie, liči, rambutan, mangosteen, červené v celku či rozkrojené - dragon fruit, zelené na horním talíři, custard apple - pudinkové jablko). Otrocky přeloženo, ale neznám české ekvivalenty.

V Cairns jsme půjčily auto a jely po východním pobřeží dolů na jih. I přes výše zmiňovaný Innisfail, kde pár dnů před naším příjezdem řádil cyklón Larry.

A takhle dopadla úroda banánů, která se postavila do cesty ničivému větru. Cena banánů tenkrát přes noc vylétla o několik set procent. Banánové plantáže dostaly pěkně na frak a obnova se odhadovala na několik let.

Zasahovala i armáda, která odklízela strhané střechy, polámané stromy, palmy,...prostě všechno, co Larry v dvousetkilometrové rychlosti za hodinu vzal s sebou.

Autor: Lenka Jodlová | úterý 24.11.2009 8:00 | karma článku: 16,21 | přečteno: 2251x
  • Další články autora

Lenka Jodlová

Týden v Riu, aneb ježíši, konečně Ježíš (4.díl)

Původní plán byl vydrápat se nahoru hory, ale po nepříliš příjemné epizodce s místním obyvatelstvem z předešlého dne, jsem změnila plán.

14.10.2016 v 7:30 | Karma: 10,93 | Přečteno: 300x | Diskuse| Cestování

Lenka Jodlová

Týden v Riu, aneb jak jsem se drápala na Homoli cukru

Žádné tabule o toxické vodě tu nemají, tak snad ta občasná větší vlna, která mi smáčí nožky a před kterou musím popoběhnout, aby mě neohodila víc než by bylo zdrávo, mi je nesežere.

4.10.2016 v 7:30 | Karma: 14,14 | Přečteno: 231x | Diskuse| Fotoblogy

Lenka Jodlová

Týden v Riu, aneb místo Ježíše do Botanických zahrad (díl 2.)

Budím se po šesti hodinách, celá nedočkavá .... Sprcha, snídaně a hurá na Ježíše! No, ale asi budu muset počkat. Můj podrobný itinerář se bude muset trochu přeskládat. Za oknem bílo a padají kýble vody. Snad to nebude na dlouho....

19.9.2016 v 7:30 | Karma: 13,09 | Přečteno: 147x | Diskuse| Fotoblogy

Lenka Jodlová

Týden v Riu, aneb za všechno může papoušek Blu (na pokračování)

Do sluchátek mi řve ́Ai, se eu te pego ́, šest let starý hit, který bodoval i u nás. Piluju naladění se na brazilskou notu. Před sebou mám skoro 12 hodin letu...

16.9.2016 v 13:20 | Karma: 11,60 | Přečteno: 175x | Diskuse| Cestování

Lenka Jodlová

Diwali, aneb indický svátek světel v Praze

́Já si říkala, že je tu nějak černo ́! Což byla reakce paní v autobuse, když jsem jí vysvětlila, že na množství lidí kolem nemá vliv Dopravní podnik a další výluka metra, nýbrž indický svátek Diwali, festival světla, jež se dnes koná v kulturáku na Novodvorský. Paní ́sjela ́ přítomné znechuceným pohledem – pány v oblecích, dámy v nádherných sárí v zářivých pastelových barvách a dětičky načinčané v pestrobarevných slušivých miniaturách oděvů dospěláků.

3.11.2014 v 7:30 | Karma: 12,41 | Přečteno: 395x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:50

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Pomstím Palestinu, psal ve Francii podezřelý z únosu a znásilnění Židovky

25. dubna 2024  16:18

Policie ve Francii zadržela dvaatřicetiletého muže z pařížského předměstí Gennevilliers, který čelí...

Svědci mluvili až příliš, soud s Weinsteinem se zopakuje. Z vězení však nevyjde

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  16:15

Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...