Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Týden v Riu, aneb za všechno může papoušek Blu (na pokračování)

Do sluchátek mi řve ´Ai, se eu te pego´, šest let starý hit, který bodoval i u nás. Piluju naladění se na brazilskou notu. Před sebou mám skoro 12 hodin letu...

No co, zkouknu pár filmů, chvíli budu hypnotizovat letadýlko na malé mapce na displeji přede mnou, naordinuju si pár hodin spánku, abych se přehodila na brazilský čas, a než se naděju, tak budou hlásit ´welcome to Rio de Janeiro´, nebo možná spíše, ´bem-vindo ao Rio de Janeiro´.

Je těsně před Vánocemi 2015. Peču cukroví. Jako kulisu si pouštím už po x-té pohádku Rio. Místo vykrajování koleček jsem přilepená k obrazovce. Zase.... Kéž bych mohla být papouškem Blu a ….

Střih.

Je polovina května, letadlo právě prořízlo duchnu hustých mraků a pod námi se rozprostřelo moře světýlek. Je půl 8 večer a je tma jak v ranci. Jsem v Riu, splnil se mi sen.

Ač pro mě je půl hodiny po půlnoci, jsem svěží jak rybka a na tváři mám blažený výraz. Bez problémů procházím pasovkou, kontroluji, že v pase mám numero končící číslicí 1, tedy číslem pro vstup, a ne dvojku, což je číslo pro výstup ze země. Je to prý častá chyba a při odjezdu by mi mohla trochu zkomplikovat život…. Mediální masáž ohledně viru Zika, která propukla asi týden po nákupu letenky, je hodně vzdálená. Na letišti nevidím žádné velké varovné tabule, ani bannery ´vítejte v pekle´ tu ještě nejsou, v květnu asi ještě policisté zaplaceno dostali…tak snad nějakého ve městě potkám, když je to tak nebezpečné město, od jehož návštěvy mě všichni mí necestující kamarádi tak zrazovali. Zatím se není čeho bát, zatím nemám vlastní zkušenost, i když to se po pár dnech změní. Autobus projíždí liduprázdnýma ulicema strašidelně vypadajích čtvrtí (no co, ve tmě to prostě všechno vypadá hůř), s pouze sporým pouličním osvětlením,…do hodiny jsem na jihu, u oceánu, v turistické Zoně Sul. Projíždíme podél známé pláže Copacabana. Tady to žije…i když tu je turistů nepoměrně míň než obvykle, přeci jsem tu tak trochu mimo sezónu. Na plážích jsou takzvané ´postos´, budky pro plavčíky záchranáře, podle kterých se dá orientovat. Bydlím na posto 10, na pláži Ipanema, jež je podle místních, Cariocas = pocházející z Ria, místem milionářů, posto 11, v sousední čtvrti Leblon, pak místem miliardářů. Něco na tom bude…jsou tu krásné rezidenční budovy, s předzahrádkami chráněnými masívním plotem z kovových tyčí, sklem, všude jsou nainstalované kamery a u každého vchodu sedí sekuriťák. Je půl 11, světelná tabule hlásí 25 stupňů. Autobus mě dovezl skoro až k hostelu, na bloku a půl míjím osůbky, posedávající na židličkách, schoulené, ve fleeskách! Pod hustými stromy je hodně velké šero, lampy jsou z půlky schované v hustém listoví. Všude je klid, který narušují kolečka kurfu skákajících po nerovné dlažbě, a vzdálené houkání sirén. Hledí na mě usměvavé tváře, které mě pozorují a zdraví ... ´boa noite´, ´olá´.

V hostelu od kluka na recepci fasuju povlečení, identifikační náramek - zakládají si prý na maximálním dodržování bezpečnosti - do hostelu nemá přístup nikdo cizí, člověka bez náramku okamžitě odlapí a do budovy naproti, kde jsou jednotlivé pokoje, vás pustí přes zvonek, kdy si vás recepční napřed prohlídne přes kameru. Pak ještě drink na přivítanou – takhle mi pivo už dlouho nechutnalo – nespočet rozzářených úsměvů, rad, informací, otázek, co všechno mám v plánu,.. Prý ale tou úplně nejdůležitější věcí je, že každý den tu mají hodinu jejich národní drink Caipirinha zadarmo. Je půlnoc...jsem ´na nohách´ nějakých 26 hodin….boa noite….a zítra, podle plánu, hurá na Ježíše!

Autor: Lenka Jodlová | pátek 16.9.2016 13:20 | karma článku: 11,60 | přečteno: 175x
  • Další články autora

Lenka Jodlová

Týden v Riu, aneb ježíši, konečně Ježíš (4.díl)

Původní plán byl vydrápat se nahoru hory, ale po nepříliš příjemné epizodce s místním obyvatelstvem z předešlého dne, jsem změnila plán.

14.10.2016 v 7:30 | Karma: 10,93 | Přečteno: 300x | Diskuse| Cestování

Lenka Jodlová

Týden v Riu, aneb jak jsem se drápala na Homoli cukru

Žádné tabule o toxické vodě tu nemají, tak snad ta občasná větší vlna, která mi smáčí nožky a před kterou musím popoběhnout, aby mě neohodila víc než by bylo zdrávo, mi je nesežere.

4.10.2016 v 7:30 | Karma: 14,14 | Přečteno: 231x | Diskuse| Fotoblogy

Lenka Jodlová

Týden v Riu, aneb místo Ježíše do Botanických zahrad (díl 2.)

Budím se po šesti hodinách, celá nedočkavá .... Sprcha, snídaně a hurá na Ježíše! No, ale asi budu muset počkat. Můj podrobný itinerář se bude muset trochu přeskládat. Za oknem bílo a padají kýble vody. Snad to nebude na dlouho....

19.9.2016 v 7:30 | Karma: 13,09 | Přečteno: 147x | Diskuse| Fotoblogy

Lenka Jodlová

Diwali, aneb indický svátek světel v Praze

́Já si říkala, že je tu nějak černo ́! Což byla reakce paní v autobuse, když jsem jí vysvětlila, že na množství lidí kolem nemá vliv Dopravní podnik a další výluka metra, nýbrž indický svátek Diwali, festival světla, jež se dnes koná v kulturáku na Novodvorský. Paní ́sjela ́ přítomné znechuceným pohledem – pány v oblecích, dámy v nádherných sárí v zářivých pastelových barvách a dětičky načinčané v pestrobarevných slušivých miniaturách oděvů dospěláků.

3.11.2014 v 7:30 | Karma: 12,41 | Přečteno: 395x | Diskuse| Fotoblogy

Lenka Jodlová

Střep - Londýn z vyhlídky mrakodrapu The Shard

Ačkoliv předpověď hlásala jasný den bez mráčku, probudili jsme se do zamračeného rána. Ne zrovna ideální start, vzhledem k tomu, že na návštěvu vyhlídky na nejvyšším mrakodrapu západní Evropy jsem se těšila jak malá po x měsíců. Při poslední návštěvě Londýna v dubnu to nevyšlo – takřka celou Evropu zahalil oblak jemňounkého písečku ze Sahary – a teď mi to zhatí regulérní nevyzpytatelné ostrovní počasí?

23.6.2014 v 7:30 | Karma: 15,14 | Přečteno: 876x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Kdysi ji voda nezajímala, teď jí chybí. Francii dráždí hráz Ženevského jezera

18. května 2024  17:07

Švýcarsko nemá o vodu nouzi. Jeho sousedé však ano. Francie, kterou loni zasáhla extrémní sucha, se...

Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou

18. května 2024  16:55

Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...

Rakouská policie překazila útok 14leté islamistky, chtěla použít nůž a sekeru

18. května 2024  16:46

Rakouská policie oznámila, že překazila teroristický útok nožem ve Štýrském Hradci, který plánovala...

Charkovská oblast evakuovala deset tisíc lidí. Situace je kritická, míní expert

18. května 2024  11:04,  aktualizováno  16:10

Sledujeme online Ukrajina od zahájení ruského pozemního útoku v Charkovské oblasti v minulém týdnu evakuovala už...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...